História aeroklubu a poľného letiska

História aeroklubu a poľného letiska

Letisko v Kamenici nad Cirochou bolo postavené v období 1. ČSR, výstavba sa začala v roku 1932 a ukončená bola v roku 1941, počas existencie Slovenského štátu. Každé letisko, na ktorom štartujú a pristávajú lietadlá, má svoju históriu, tak aj letisko v Kamenici nad Cirochou je poznamenané históriou z čias II. Svetovej vojny, no hlavne z čias Zväzarmu, ktorý má veľký podiel na rozvoji malého športového lietania v Humenskom regióne. Hangár rovnaký, ako je na prešovskom letisku, stavala firma Arnošt NARZE. V roku 1944 bol podmínovaný ustupujúcimi nemeckými vojskami a vyhodený do vzduchu. Zostali po ňom len ruiny.

Aeroklub v Kamenici nad Cirochou bol založený na podnet a z iniciatívy Zväzu pre spoluprácu s armádou (Zväzarmu) v roku 1956. Zakladateľom a prvým náčelníkom aeroklubu bol Anton Bača s manželkou, ktorý prišiel na kamenické letisko v roku 1956 a zahájil prvú letovú prevádzku. Začiatok leteckej činnosti aeroklubu zväzarmu na našom letisku bol otvorený dňa 10. 08. 1958 veľkým leteckým dňom, na ktorom mali účasť staršie aerokluby – prešovský a sabinovský so svojou technikou a lietadlami. Do Kamenice sa začali schádzať ľudia zo širokého okolia, ktorí mali možnosť vidieť širokú škálu bezmotorových a motorových lietadiel, bol pre nich pripravený kultúrny program, a tí odvážnejší mali možnosť vyskúšať si vyhliadkové lety.

Aeroklub v spolupráci s inými zložkami usporiadal rôzne akcie či súťaže. Za zmienku stoja:

– Majstrovstvá Slovenska žien v bezmotorovom lietaní (1971)
– Majstrovstvá Slovenska v zoskoku padákom – klasické disciplíny s medzinárodnou účasťou (1978)
– Majstrovstvá Slovenska a Čiech v leteckej akrobacii (1986) – zvíťazil Peter Jirmus

Plán letiska

Zaujímavosti
Zo zápisníka letov Š. Martiša z 10. 4. 1938, por. č. letu 1170 sa dozvedáme, že prelet na trase Ľvov (Lemberg) – Kamenica nad Cirochou trval 63 minút. Dňa 30. 09. 1956 sa u nás uskutočnil historicky prvý navijákový vzlet na bezmotorovom lietadle typu VT-109 Pionier OK-409. Rekordným v bezmotorovom lietaní sa na letisku v Kamenici nad Cirochou stal let na Blaníku L-13 v trvaní 9 hodín a tridsať minút.

Nehody
Prvé zdokumentované letecké neštastie sa stalo na štedrý deň 24. 12. 1938 pilotovi Jaroslavovi Hájekovi a pozorovateľovi Bartošovi (obaja z 12. letky leteckého pluku). Pri odlete z Kamenice nad Cirochou do Spišskej Novej Vsi sa dostali do vývrtky, ktorú nevybrali a obaja zahynuli. Poškodenie vetroňa VT-109 OK-4078 bolo v roku 1957, kedy pilot Gustáv Gavaj nedodržal podmienky pre okruhové lietanie a z dôvodu vzdialenia sa od letiska pristál za letiskom, zachytil oplotenie a došlo k poškodeniu vetroňa. V septembri o rok neskôr pilot Eduard Ochotnický na vetroni VT-109 OK-3268 nezvládol techniku pilotáže pri pretrhnutí lana pri lete za navijákom a zlým rozpočtom na pristátie značne poškodil vetroň. V 1977 roku mal haváriu s vetroňom Ján Mikuš (neskôr sa stal prezidentom Slovenského Národného Aeroklubu), kedy s Orlíkom VT-16 OK-2435 havaroval pri pristátí, a to z dôvodu leteckej nekázne a nedodržania predpisov a postupov pre lietanie. Vetroň bol úplne zničený a vyradený z prevádzky. V tom istom roku pilot inštruktor Jozef Aľušik pri výcvikovom lete so žiakom na finále dráhy 250 zachytil vysoké napätie a vetroň Blaník L-13 OK-1839 dopadol pred letiskom do role. Posádke lietadla sa našťastie nič nestalo, no vetroň bol poškodený v značnom rozsahu. V 1982 roku pilot Rusinko zaletel do závetria pri svahovom lietaní a nedokázal preletieť na náveternú stranu svahu. Pri točení zatáčky na malej rýchlosti spadol do vývrtky a dopadol do hustého dubového porastu. Vetroň BLANÍK L-13 OK-1707 bol úplne zrušený, pilot vyviazol bez zranenia.

Pomník Jiřího Prokopa

25. 08. 1997 sa stala prvá tragická nehoda v histórii lietania v Aeroklube Kamenica, pri ktorej zahynul mladý plachtársky pilot a otec dvoch detí Jiří Prokop, ktorý havaroval na vetroni typu ALPIN. Ďalší augustový deň, konkrétne 18. 08. 2003 sa stal osudným pre inštruktora Jána Ľubiščáka a Leonarda Drbjaka, ktorí odštartovali z nášho letiska na domácky vyrobenom ultra ľahkom lietadle. Pri návrate im vysadil motor a pri pristávaní do terénu neďaleko Zemplínských Hámrov nezvládli situáciu a havarovali. Ťažkým zraneniam na mieste nehody podľahli.

 
Zdroj: internet a stránky aeroklubu Kamenica nad Cirochou

Ing. Patrik Šepeľa

Čítajte tiež:
Poľný maršal Friedrich Paulus
Kamenický kaštieľ

Pokračujte v čítaní novšieho alebo staršieho článku«« X »»
  • Komentáre
Napíš komentár


2014 - 2018 © Ing. Patrik Šepeľa